MURTOTUULEN TUULIVOIMAPUISTON RAKENTAMINEN ON ALKANUT

Taaleri SolarWind II -rahasto rakentaa yhdessä rahaston sijoittajien kanssa  merkittävän kokoluokan tuulipuiston Posion yhteismetsän Koron palstalle. Tuulipuiston rakennustyöt ovat alkaneet huhtikuussa 2021 ja se koostuu yhteensä 21:sta Vestaksen toimittamasta V162-6.0 MW voimalasta, joiden kokonaistuotantokapasiteetti on 126 megawattia.

Taaleri Energia vastaa hankkeen rakennuttamisesta, tuotantovaiheen käytönvalvonnasta sekä tuotantoanalytiikasta. Voimalatoimittaja Vestas puolestaan vastaa tuulipuiston kunnossapidosta 35-vuotisen sopimuksen mukaisesti. Tuulipuistolla on 15-vuotinen sähkönmyyntisopimus, jolla merkittävä osa tuotannosta myydään kotimaiselle energiayhtiölle, Suomen Voimalle. Suomalainen Infra Builders Oy toimii hankkeen infraurakoitsijana.

Tuulipuiston rakentamistyöt suoritetaan kevään 2021 ja loppuvuoden 2022 välisenä aikana yhteismetsän Koron palstalla Murto-, Vitikko- ja Lemmontunturin sekä Palokilkan alueilla. Vuoden 2021 aikana työ on pääsääntöisesti tiestön, tuulivoimaloiden nostokenttien ja perustusten rakentamista ja vuoden 2022 aikana toimet alueella keskittyvät enimmäkseen voimaloiden pystytys- ja käyttöönottotoimenpiteisiin.

Työstä voi aiheutua hetkittäin haittaa liikenteelle esimerkiksi Palojoentiellä ja Palokilkantiellä sekä muualla työmaa-alueen läheisyydessä. Urakoitsija pyrkii pitämään kulkuyhteydet avoinna tai järjestämään tarvittaessa kiertotien, mutta tästä huolimatta mainitulla aikavälillä yhteyksissä voi tulla väliaikaisia katkoja esimerkiksi louhintatöiden vuoksi. Työmaa-alueella liikkuu mm. maansiirtokalustoa ja muita työkoneita sekä työmaahenkilökuntaa, joten asiatonta liikkumista alueella tulee välttää ja muutoinkin on kiinnitettävä erityistä huomiota turvallisuuteen työmaan läheisyydessä. Tarvittaessa voitte tarkastaa kulkuyhteyksien tilanteen työmaan vastaavalta mestarilta (Juha-Matti Niemelä, 04045138212 Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.)

Terveisin,

Toiminnanjohtaja Markus Laatikainen